VLISSINGEN – Het idee is ontstaan tijdens de grote lockdown toen winkeliers gedwongen waren om hun winkels te sluiten en de consument massaal online ging winkelen: een webshop voor alleen Zeeuwse winkeliers. Wel online maar toch lokaal. “En zo vergroten we de vindbaarheid,” aldus Dennis Castel van Warenhuis Zeeland.
De lockdown maakte duidelijk dat veel lokale winkeliers niet of nauwelijks vindbaar zijn op het internet. “Wij weten als geen ander dat het ontwikkelen van een eigen webwinkel een kostbare aangelegenheid is. Zoiets kost al gauw duizenden euro’s en dan begint de marketing nog, want dat wordt vaak vergeten. Dat is voor veel ondernemers niet haalbaar dus toen hebben we bedacht om een gezamenlijk platform te creëren en gezamenlijk promotie te maken.” In plaats van duizenden euro’s kwijt te zijn kunnen Zeeuwse winkeliers straks voor nog geen 50 euro per maand al een eigen webshop hebben. “Het idee is ontstaan in coronatijd. We hebben de tijd genomen om na te denken hoe we dit gaan aanvliegen want het is een groot project.”
Warenhuis Zeeland
Het idee voor Warenhuis Zeeland, zoals het platform heet, is niet nieuw. “Het bestaat al in andere winkelgebieden. Wij kijken hoe we het nu het beste in Zeeland kunnen toepassen aan de hand van de ervaringen uit andere winkelgebieden.” Warenhuis Zeeland heeft enerzijds als doel dat winkeliers makkelijker vindbaar zijn en de consument weet wat er te koop is. Daarnaast kunnen deelnemende winkeliers op vrij eenvoudige wijze een eigen webwinkel binnen het platform openen. “Voorwaarde is wel dat de ondernemer ook echt een fysieke winkel heeft. We zijn er dus niet voor iemand met een webwinkel op zolder. De deelnemende winkeliers moeten minimaal 35 artikelen in hun webwinkel zetten. Dus stel dat er duizend ondernemers meedoen, dan staat er al 35.000 producten online. We willen vanaf volgend jaar ook bijeenkomsten voor de ondernemers gaan organiseren om ze meer wegwijs te maken in de digitale wereld.” Zeker nu Zeeuwse winkeliers te maken hebben met stijgende energielasten komt Warenhuis Zeeland als geroepen. “We hebben veel contact met ondernemers en horen al geluiden van winkeliers die overwegen om uit kostenbesparing twee dagen per week dicht te gaan. Door Warenhuis Zeeland blijven ze dan toch zichtbaar.”
Digitaal Doen Zeeland
Het plan voor Warenhuis Zeeland is omarmd door de provincie. “Ze geloven in ons initiatief en we hebben van Digitaal Doen Zeeland een voucher gekregen waarmee we in ieder geval een deel van de aanloopkosten hebben kunnen financieren zodat we straks goed van start kunnen gaan.” Warenhuis Zeeland begint op 1 november met het werven van winkeliers. “We hebben al veel positieve reacties van retailers,” vertelt Castel. “Volgens onze cijfers zijn er iets meer dan 3600 retailers in de provincie en die gaan we allemaal benaderen. Ondernemers die besluiten om mee te doen kunnen meteen beginnen met het vullen van de webshop. Het is misschien wat ambitieus maar we zouden per 1 december helemaal live will